SUNN MIDDAG

Jeg er ganske glad i mat, har nordnorsk gjestfrihet i kulturbagasjen med mange gode husmødre, amtørkokker og to profesjonelle kokker i familien og så mange profesjonelle yrkesfiskere gjennom slektenes gang at familens kunnskaper hva fisk og foredling og fisk faglig må kunne sies å være "på professorstadiet". Jeg liker også godt å be venner og kjente på middag, og kokekunstene mine blir verdsatt. I tillegg har jeg lest meg godt opp gjennom livet på helse/ernæring/medisinske kostholdsråd, og har dertil gode råvarekunnskaper (kjøtt/kjøttvarer/blodmat, melk og melkeprodukter, frukt og grønnsaker, urter, bær mm) med bakgrunn og agronomutdanning i det økologiske landbruksmiljøet i Norge som ung voksen. Jeg har også litt erfaring fra kantine/storkjøkken/kafe og leverte en kort periode kaker og lapskaus til en liten tradisjonsrik delkatessebutikk i Stavanger (med fiskekaker som spesialitet). Jeg har erfaring med å lage mat til mange, lager og anretter lett smørbrød og fingermat til 80, og har ingen problemer med å lage mat til mange. Da jeg var yngre hadde jeg ofte større privatfester med varm/kald mat, hvor vi på det meste har vært 25 stykker inne i min lille stue, i en leilighet på totalt 49kvm. Ved en anledning laget jeg en fin 6-retters middag til 13 gjester en kveld. De siste årene har jeg stort sett kun hatt mindre vennemiddager og noen mindre fester, man blir jo litt sløvere med årene ;-)

Som singel eneboer uten barn (m/katt) har jeg i årevis satt en lavere status når det bare er meg selv jeg har å lage mat til enn når jeg lager mat for andre. Og enda så mye jeg vet om mat og sunn ernæring har jeg aldri praktisert mer enn en brøkdel av det i kortere perioder på meg selv i det daglige. Men med økende alder og en mer sedat livsstil de senere år, der hun som i ungdommen var friluftsentusiast og i perioder fra jeg var 20 fram til 2008 trente veldig hard og på mosjonsnivå har drevet med både jogging/løping/hard styrketrening/sykling/spinning/kickboksing i tillegg til at jeg gikk veldig mye og lange turer det siste året alt for ofte har befunnet seg liggende i sofaen foran tv og ført en nokså usunn og inaktiv livsstil, så det har blitt litt overvekt og denslags utav det, og selv om jeg utenom hud/allergi og astmaplager er velsigna med sterke fiskergener, god fysisk helse og en sterk grunnfysikk og dertil innehaver av et så godt immunforsvar at jeg utover litt snue om vinteren og astmahoste pga røyking så og si aldri pleier å få det som går rundt av influensa, omgangssyke og denslags virusinfeksjoner, aldri har fått betennelse i noe sår og har kommet uskadd fra allslags kræsj bom bang i livet med flere liv en den mest seigliva bakgårdskatt. Vekta har ellers gått opp og ned fra jeg var barn avhengig av hvor aktiv/inaktiv jeg har vært og hvilke vekslende livs og arbeidssituasjoner jeg har vært i gjennom årene, så jeg kan uten at slankekur er involvert lett svinge 10-kilo opp eller ned i løpet av en kort periode alt etter hvordan livet til enhver tid er. Har jeg latt meg selv bli for alt for tung har det alltid stoppet naturlig på et punkt hvor jeg en dag bare har sagt at "nei nå orker jeg ikke være feit lenger" og så har jeg strammet inn dietten og lagt meg i hardtrening. Jeg merker imidlertid at jeg ikke lenger er så flink til å disiplinere, motivere og pushe meg selv på egenhånd som da jeg var yngre, og selv om det har kommet noen kilo på magen har jeg ingen store komplekser for det og har stadig generelt god fysisk helse og har beholdt mye av muskelmassen fra jeg drev med hard styrketrening selv om jeg ikke lenger er så sterk som jeg var da jeg var yngre.

Jeg sliter imidlertid med en alvorlig posttraumatisk lidelse som også gir seg en del nokså sterke fysiske/psykosomatiske/nevrologiske/muskulære plager i perioder og da er det, særlig når man er i sitt femtiende år antagelig på tide å begynne å anstrenge seg litt for å komme seg i litt mer veltrent fysisk form igjen, prøve å redusere vekta litt og investere litt mer tid i å lage god sunn mat til meg selv i hverdagen, selv om motivasjonen veksler.

De som har fulgt bloggen min har nok lagt merke til vekslingen mellom gode tantetips m tema helse/livsstil/ernæringsstoff og lange "tematisk tunge" personlige blogginlegg. Nå prøver jeg igjen på en ny intervall m sunn ernæring og har satt meg fore at jeg vil prøve å lage god sunn, mat til meg selv nå fremover og se om jeg kan få det til å funke og innarbeide det som en god varig vane. Kan ellers skryte av at selv om jeg ikke har drevet med noen form for mosjonstrening siden 2008/2009 da jeg møtte veggen etter overtrening, har jeg iflg legen min stadig "blodtrykk og puls som en idrettsungdom". Jeg har da heller ikke bare sittet "på rævva" i senere år heller, selv om jeg ikke har mosjonertdog har hatt endel hardt fysisk arbeid som profesjonell renholder, hagearbeid hvor jeg i fjor vår høymotivert nesten slet meg helt ut i våronna ved anlegg av en sansehage for et eldresenter etter frivillig engasjement. I tillegg til å prøve å legge meg litt i selen for å spise sunnere vil jeg også be min fastlege om å henvise meg for til en lungetreningsgruppe ettersom astmaen har begynt å hemme meg endel.

IDAG HAR JEG DERMED LAGET EN GOD SUNN MIDDAG TIL MEG SELV:

Torsk med chilli og chorizosmør, søtpotetmos, råkost  av broccoli/sukkerert/hodekål/gulrot/purre/rød paprika og mintomater i flere kulører. Det smakte ikke så verst og var enkelt og kjapt å lage:

INGREDIENSER TIL MORGENDAGENS MIDDAG ER OGSÅ INNKJØPT:

Da blir det kyllingklubber krydret med basilikum, hvitløk, oregano og rosmarin med grønnsakspasta garnert med litt parmesan og en liten salat fra kjøleskapsbeholdningen på siden. Det kan være jeg attpåtil går så langt at jeg varmer opp en halv liten hvitløksbaguett ved siden av. Det skulle bli en fullverdig, sunn, velsmakende, enkel, og rimelig hvedagsmiddag som kan lages på 1-2-3, men jeg syns det er kjipt at det er så utrolig lite og finne i en-personspakninger, så d blir mye rester selv om man kjøper de minste pakningene av det som er, som i denne middagsmenyen. Det er jo egentlig mat til 2 voksne-minst! Parmesanen er imidlertid basisvare her i huset, så den plasseres på "parmesanstedet" i kjøleskapet.

Håper middagsmenyene kan være til inspirasjon for flere, som måtte stille seg et av livets store eksistensielle spørsmål i hverdagen: "Hva skal vi ha til middag i morgen...?" ;-)