Slutta!

1.Nyttårsdag slutta jeg å røyke. Var storrøyker (1 kilo rød mix i mnd!!!). Vært vanerøyker siden 1982, og har siden da prøvd å slutte en gang før, og holdt da i 16 mnd. Så var det noe stress som kom på og jeg "skulle bare ta En røyk" for å roe ned. Dermed var det på an igjen. Denne gangen er jeg etter 4 dager overrasket over hvor mye lettere det har vært denne gangen. Sist trappet jeg gradvis ned. Denne gangen slutta jeg tvert. Har brukt litt snus men egl ikke kjent på noe alvorlig røykesug, så om det fortsetter slik blir det egentlig easy peacy piece of cake denne gangen. Ser iallfall lyst ut så langt.

Jeg har astma, så det første jeg har merket er en vesentlig forbedring i luftveiene. Bronkiene er ikke lenger fulle av slim. Men så lenge jeg røykte hadde jeg skikkelig slimdannelse i bronkier, svelg og nese og kronisk bronkitt med skikkelig hoste. Dette er nesten helt borte bare fire dager uten røyk.

Vært inne på slutta.no, som bl.a har en røykeavvenningsapp og mye informasjon. Her er iht helseinformasjonen på siden hva som har skjedd i kroppen min etter 4 røykfrie dager:

Minutter etter røykeslutt

​20 minutter etter røykeslutt

Etter 20 minutter har blodtrykket og pulsen gått ned til et normalt nivå. De som røyker fryser ofte på hender og føtter, så nå har du begynt å få igjen varmen.

Du har fjernet en viktig årsak til å få rynker i ansiktet altfor tidlig.​

Du slipper å bekymre deg over alle giftstoffene du sugde i deg med hver sigarett. Et av disse stoffene er akrylamid, som også brukes som tetningsmiddel i tunneler.

Timer etter røykeslutt

8 timer etter røykeslutt

Nikotin får blodårene til å trekke seg sammen. Kort tid etter røykeslutt vil den sammentrekkende effekten avta.

Karbonmonoksid fra røyken fortrenger ikke lenger oksygenets plass i blodet. Når du ikke røyker, får alle cellene i kroppen dermed mer oksygen.

Blodsirkulasjonen er viktig for sårtilheling. Røykfrihet er svært viktig i forkant av operasjoner.

Etter 8 timer er karbonmonoksid i blodet redusert og nærmer seg normalt nivå. Dermed får oksygenmolekylene mer plass, og oksygeninnholdet i blodet blir mer normalt.

Du vil merke at du er mindre trøtt, og du forlenger nå livet med 5?7 minutter for hver sigarett du ikke røyker.

24 timer etter røykeslutt

Faren for hjerteinfarkt har nå begynt å synke. Du har spart i underkant av 100 kroner hvis du tidligere røykte én pakke om dagen.

Smaks- og luktesansen bedres

Smaks- og luktesansen begynner å våkne til liv. Mat og drikke smaker mer og bedre. Du har allerede spart to dagers røykebudsjett. Tenk på hvor mye du sparer på én måned!

72 timer etter røykeslutt

Lungene er nå i bedring, og lunge​​kapasiteten øker.

Selv om du ikke har merket forbedringer ennå, har lungekapasiteten din allerede økt.

Det er ikke uvanlig å hoste mer en periode.

Det er fordi flimmerhårene som har vært lammet av røyken nå begynner å fungere igjen.

Husk at et røyksug bare varer i noen minutter, og at det fysiske suget blir gradvis mildere og forsvinner i løpet av de nærmeste ukene.

Nikotinsug og abstinens er kanskje blitt sterkere nå, men holder du ut, vil det fort føles bedre i dagene som kommer. Plagene er som regel borte etter få uker.

Oppdatering kommer etterhvert.

Her er nettsiden for deg som vil slutte med røyk eller snus på helsenorge.no. Masse motiverende informasjon : https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt/fa-hjelp-til-a-slutte-med-app-chat-og-pa-nett

En ting som også er bra med å slutte er at det blir renere og lukter bedre både av en selv og i hjem hvor det ble røkt. Dessuten får du finere hud og hår!

 

 

2

Masse lykke til! Selv sluttet jeg for snart 3 eller 4 år siden nå, og jeg har ikke angret et sekund! Bestemte meg for å ikke fokusere på det, sluttet å følge helseapper osv, og bare begynte livet uten røyken. Sånne apper er sikkert bra for noen, men de gir deg en daglig påminnelse på røyken som jeg tror er unødvendig og i verste fall ødeleggende for røykesluttet, i hvert fall etter en stund. Håper du klarer det denne gangen :-D

Takk! ;-) Stine Jensen:

Skriv en ny kommentar