Sjokolade er Sunt!!!

Iallfall for gamle damer ;-) I en ny studie som er publisert i Archives of internal Medicine har forskere fulgt sjokoladespisende kvinner i fem år. De konkluderte med at eldre kvinner som spiser litt sjokolade, har mindre risiko for å få hjerteproblemer.

 Forskerne skriver i sin studie at kakao, som er den viktigste ingrediensen i sjokolade, er en rik kilde til flavonoider. Høyere flavonoidinntak er forbundet med lavere risiko for hjerte-og karsykdommer, og flavonoidrik kakao og sjokolade kan redusere blant annet blodtrykket. De skriver også at interessen for det potensialet kakao og sjokolade kan ha for å forebygge hjerte-og karsykdommer, har økt de siste årene.

Men hovedforfatteren bak studien, Dr. Joshua Lewi1, understreker at det er litt sjokolade som gir disse fordelene, og at det ikke er snakk om sjokolade i store mengder. Til Reuters Health sier han at han fortsatt advarer mot å spise mat med høyt sukkerinnhold og mye fett. Men han tror forskningsfunnene kan støtte et moderat sjokoladeforbruk.

Flere lignende funn

Dette er ikke den første studien om sjokoladens potensielle fordeler: I en stor, italiensk studie fra 2008 fant forskere ut at å spise mørk sjokolade jevnlig kan bidra til lavere nivåer av betennelse, som er kjent for å være en tidlig indikator på blant annet hjertesykdommer og diabetes. Også i denne studien var det moderate mengder som viste seg å ha effekt: Ved å spise mye sjokolade så det ut til at effekten avtok.

Du kan lese om studien i tidsskriftet Journal of Nutrition her.

 

Året før viste en studie fra universitetet i Nottingham at mat rik på antioksidantene flavonoider - inkludert mørk sjokolade, epler og rødvin - kan bidra til å motvirke blant annet demens og slag.

Mørk sjokolade hjelper til å bevare arterienes fleksibilitet og elastisitet, og det bidrar også til å forhindre at hvite blodceller fester seg til veggen i blodårene. Både arteriell stivhet og det at hvite blodceller fester seg til blodåreveggene er kjente faktorer som spiller en viktig rolle i utviklingen av åreforkalkning, aterosklerose.

Flavonoider hindrer kolesterol fra å felles ut, danne et belegg på innsiden av blodårene (prosessen kalles på fagspråket for ateromatose). Derved reduserer flavonoidene risikoen for åreforkalkning, trange blodårer og blodpropp. Det gjør også at blodet flyter bedre i blodårene. Årsaken til at mørk sjokolade har denne effekten, er at den inneholder mer flavonoider enn noen annen mat. Dette inkluderer grønn te, svart te, rødvin og blåbær, som er andre kjente kilder.

En ny studie fra Holland i 2014 viser imidlertid at det ikke hjelper å spise mer eller mye mørk sjokolade, så budskapet er å spise små/moderate mengder.

I følge en artikkel på BBC nettsider øker mørk sjokolade antioksidantnivået med nesten 20 prosent. Har du høyt blodtrykk, kan en liten bit mørk sjokolade daglig senke blodtrykket og forbedre insulinresistens, i følge American Heart Assosiation.

Tidligere studier viser også at sjokolade påvirker frigjøringen av endorfiner og serotonin i hjernen, stoffer som hjelper mot stress og gir en følelse av velbehag.

Spis med måte!

Som nevnt er det viktig å huske at det er den mørke sjokoladen som har denne effekten. Hvit sjokolade og melkesjokolade har ikke de samme gode helseeffektene. Stadig flere sjokoladeprodusenter satser nå på mørk sjokolade. Den gunstige effekten i mørk sjokolade, altså flavonoidene, kommer av det høye kakaoinnholdet.

Til tross for den mørke sjokoladens høye innhold av flavonoider, advareres det mot å spise mye av den. Mørk sjokolade inneholder mye sukker, mye mettet fett og kalorier. Noe som lett kan føre til vektøkning og ha en negativ innvirkning på hjerte og blodårer. Dermed vil summen fortsatt være negativ hvis du spiser for mye. En liten bit hver dag kan være sunt, men det erstatter selvsagt ikke andre hjertevennlige råd som trening, frukt og grønnsaker, fisk og annen sunn kost.

Men altså: Mørk sjokolade i små menger "Bidrar til sinnets munterhet", og er noe man kan unne seg med god samvittighet om man klarer å begrense det til små mengder!

Kilde: NHI.NO

Link til flere artikler om sjokolade, kostholds og helseinformasjon: https://nhi.no/

 

 

 

 

 

 

0

Skriv en ny kommentar