Outscorer 5 om Dagen

Spiste ikke skikkelig frokost, bare noen få mandler og en halv pink grapefruit, derfor ble det isteden en sen brunsj:

Ser liksom litt kjedeligere ut før man tilbereder og arrangerer det på tallerken:

1 liten ovnsbakt avokado (varm) fylt med vispet egg og krydder.

1 økologisk gulrot, revet, med rødvinseddik

norsk bladspinat

1 halv rødløk skåret i tynne skiver

noen sukkererter

1 revet rå rødbete, blandet med 1 ss rømme

1 rå gul chilli

frisk basilikum som garnityr.

Ble veldig mett!

Mellommåltid:

noen få bjørnbær. 1 hel liter Styrk, fettfri melk med 50% mer protein enn vanlig melk (nesten 50g i en pakke, men også omtrent like mye melkesukker), D-vitaminberiket og en god jodkilde, rik på kalsium og inneholder også andre vitaminer/spormineraler. En liter inneholder ca 390 kcal, men metter godt.

Og selvfølgelig:

"Svart kaffe for ei svart sjel" ;-)

Skeiet i tillegg ut med et lite glass italiensk rødvin. Alkohol gir rask stigning i blodsukker, (noe personer med diabetes må være oppmerksomme på). I moderate mengder har alkohol en gunstig virkning på fettstoffskiftet. De senere årene har det stadig kommet signaler fra medisinske forskere om at alkohol, da særlig rødvin, kan ha en forebyggende effekt mot hjerte- og karsykdom. i randomiserte studier har man påvist at et glass rødvin om dagen gir en signifikant økning av det gode HDL-Kolesterolet, og at et glass hvitvin om dagen over tid gir lavere fastende blodsukker, samt at Litt alkohol kan bedre søvnkvaliteten. (Alkohol er imidlertid en gift, så for mye øker risikoen for både sykdom og skader, også flere kreftformer. Og alkohol inneholder mange tomme kalorier. Så lenge man har alkohol i kroppen arbeider leveren først og fremst for å forbrenne alkoholen, det er derfor alkoholikere kan utvikle fettlever- leveren klarer ikke forbrenne alt og det blir en opphopning av fett. Og mens litt alkohol kan ha gunstig effekt på blodtrykket kan alkholmisbruk gi høyt blodtrykk, så det er ikke bare å pøse på med vin og tro man blir sunnere av det). Men Ett singelt glass vin i løpet av den siste uken er nok bare sunt. (Jeg har bestemt meg for å prøve å sette en "kvote" på 3 glass rødvin per uke, og unngå sprit og øl, selv om en liten bitter nok kan friste i ny og ne.

Og sånn kan en sunn handlekurv se ut (cluet er å kun ha sunne matvarer i huset):

Og så stikker jeg snart ut for å kjøpe makrellfilet, som jeg tenker kan bli en god middag ikveld, vendt i mel/salt og pepperblanding og stekt i ørlite olivenolje. Serverer den med fransk agurksalat, litt andre grønnsaker og 1 ss rømme blandet med litt friskpresset sitron og en dråpe honning!

Blir jeg fysen på noe før leggetid, har jeg blåbær, bjørnebær, phyllis og et lite eple å velge mellom ;-)

E.S 21.25: Fikk kun tak i frosne makrellfileter og var ikke noe særlig sulten da jeg kom hjem, så makrellmiddagen får vente til i morgen. Isteden ble det et ingefær/rødbete/eple/lime/c-vitamin/kull-shot (60ml), kaldpresset, ikke varmebehandlet fra 7Eleven, og som planlagt bær og noen få phyllis da jeg kom hjem, i tillegg til nøyaktig 6 valnøttkjerner ;-)

Nå er det litt TV før kamilletetid og senga!

 

0

Skriv en ny kommentar