SMART MAT. DAG 3.

Brunsj: chillimarinerte scampi, bladspinat, gule cherrytomater, bladspinat og basillikum, 1ss rømme. 1 lite egg stekt i litt olivenolje. Hvitløkpepper og ferskpresset sitronsaft.

Middag: Ovnsbakt laks med friske urter fra hagen (sitronverbena, salvie, estragon, timian og merian), lettkokt/forvellet brocolli, økologisk urtesalt, chilli, hvitløkpepper, olivenolje, basillikum og sitron.

"Frokost som kveldsmat": Cottage cheeze med havre/quinoa, chiafrø, hampefrø, litt assorterte nøtter og bittelitt appelsinhonning.

Mellommåltid: 1 glass økologisk kultura. Blåbær.

Drikke: Kaffe, vann fra springen, taffelvann med kullsyre og smak uten sukker/salt/kunstig søtning, 0,5 liter Farris som bl.a inneholder magnesiumsalt. For mye salt har de fleste fått med seg er helseskadelig, men kroppen og hjernen er helt avhengig av salter for å fungere. Dersom man får for lite av noe vi tar så selvfølgelig og prøver å begrense bruken av i Norge som vanlig salt, Natriumklorid, kan man bl.a få alvorlige mentale forstyrrelser, så Noe salt må man ha. Det er helt nødvendig for å opprettholde vitale livsfunksjoner og en god helse. Man skal bare ikke ha For mye av det, og generelt er det smartere å bruke havsalt/himalayasalt enn renser bordsalt, både fordi det smaker bedre og mer og man dermed trenger mindre av det i maten, men også fordi det inneholder flere ulike mineraler og grunnstoffer og ikke bare natriumclorid. Jeg bruker også økologisk urtesalt fra Helios.

For noen år siden tok jeg en blodprøve på vitamin/mineralinnhold i blodet, og da lå jeg faktisk litt for lavt på allminnelig salt og fikk beskjed om å spise mer av det. Jeg hadde jo lært at salt var nærmest "farlig", så jeg hadde brukt kaliumklorid (seltin) frem til jeg da byttet det ut med vanlig natriumklorid med jod, havsalt og maldonsalt. Blodtrykket mitt var også litt for Lavt på tross av overvekt og røyking! Idag er blodtrykket iflg min lege "som hos en idrettsungdom", men jeg er ute av trening og veide nøyaktig inn på 90 kg da jeg kom og annonserte at nå tar jeg meg selv i nakken her.

Allierte meg med Den Gode Lege, og veier inn hos ham igjen og tar en oppfølgingssamtale om ca 14 dager. Det hjelper på motivasjonen. Ba også om henvisning til en Lungetreningsgruppe, etter som storrøykerens astmaplager for tiden er såpass at jeg ikke tror jeg ville hunget med i vanlige gruppetreningstimer på Sats. Tidligere har jeg i perioder vært i superatletisk fysisk form og drevet med både kickboksing, svømming, spinning, jogging/løping, styrketrening samt syklet og gått veldig mye og lange turer. Utover fysisk arbeid som gartner og renholder har jeg de siste årene vært veldig fysisk inaktiv, og har ikke trent aktivt siden 1998.

Men nå altså: I endring! Prøver å etterleve alt jeg kan om kosthold i første omgang og tar sikte på å gå ned i vekt, og bedre helsen på den måten. Regner da med å få mer energi og at det å begynne å trene igjen kan motivere meg til å legge røyken på hylla etterhvert også. Kan ikke ta alt på en gang, så setter meg delmål og tar en dag av gangen. Kommer til å dele litt her underveis. Kan jo være andre kan dra nytte av noen tips eller bli inspirert til å gjøre noen livsstilsendringer og bli litt sunnere selv. Jeg har mye kunnskap om kosthold, helse og ernæring, men nå skal jeg altså prøve å bruke og etterleve det i praksis isteden for å bare ha det i hodet. Da må det jo bare bli resultater av det! Men det handler altså ikke Bare om slanking, men om sunnhet og helse, hvor jeg regner med at vektnedgang blir en av flere positive effekter. Psyke og soma, kostholdt, vekt, blodsukker, metabolisme, hormoner, helse og energinivå- alt henger sammen, så kostholdsendringer alene kan gjøre en enorm forskjell, selv om man Ikke er så veldig fysisk aktiv i utgangspunktet. Step by step, little by little!

0

Skriv en ny kommentar